2025.07.15. LBAA žinios

Aktualios profesinės naujienos 

2025.07.15

FNTT PATIKRINIMŲ METU GALITE JAUSTIS RAMIAI​

☝️ LBAA pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo tvarkos pavyzdys yra suderintas su FNTT ir LBAA nariams juridiniams asmenims teikiamas #NEMOKAMAI. 

🎯 Įsigyti tvarką 

🎯 Apie tvarkos turinį 

🎯 Apie narystę 

----

GERA ŽINIA VERSLUI: MAŽĖJA BIUROKRATINĖ NAŠTA!​

 

📣 LBAA kreipėsi į Vyriausybę dėl perteklinių reikalavimų ir paprašė sumažinti verslo naštą dėl kvitukų rinkimo, kai atsiskaitoma per kasos aparatus.

✅ Po susitikimo Finansų ministerijos biurokratinės naštos mažinimo grupėje VMI parengė raštą, kuris numato palengvinimą:

🔥Jeigu PVM sąskaitoje faktūroje, išrašytoje pagal apmokėjimą per kasos aparatą, yra nurodyti visi būtini kvito duomenys, papildomo kvito pridėti nebereikia jei norite traukti pirkimo PVM į atskaitą ir pripažinti leidžiamus atskaitymus.

⚠️ Svarbu: pareiga turėti dokumentą, patvirtinantį pinigų sumokėjimą, lieka galioti. Tačiau jei sąskaitoje pardavėjas pažymi, kad ji apmokėta, manytume, kad papildomų kvitų saugoti nebereikės.

🧾 Tikimės, kad Finansų ministerija, pripažinusi perteklinį reikalavimą rinkti popierinius kvitus, kurie perduoti VMI per i.EKA, imsis ir Finansinės apskaitos įstatymo pakeitimų bei patikslins, kokie dokumentai laikomi tinkamais dėl atsiskaitymų grynais, kai apmokėjimas fiksuojamas I.EKA.

 Šaltinis

----

2025-06-27 PRIIMTAS NEKILNOJAMO TURTO MOKESČIO (NTM) ĮSTATYMO PAKEITIMAS, PAGAL KURĮ NUSTATOMI ŠIE POKYČIAI DĖL 2026 M.​


📌NTM moka tik turto savininkas pagal tai kokia tai turto rūšis ir kam jis naudojamas.

Išimtis: jei gyventojas išnuomoja NT juridiniam asmeniui ilgesniam nei 1 mėn. periodui, tokiu atveju NTM moka juridinis asmuo. Už tą patį turtą yra mokamas vienas NTM.

📌Šiuo metu RC neleidžia registruoti seniau sudarytų nuomos sutarčių. RC yra tik nuomos sutarties sudarymo funkcija, bet nėra jokios galimybės užregistruoti jau sudarytą nuomos sutartį.

🔥RC sistema neparuošta VMI automatiniam NTM deklaracijos sudarymui, kai jinai turės būti sudaroma iš RC duomenų.

✍VMI parengs preliminarias NTM deklaracijas, kuriose bus RC duomenys.

✍Jei duomenys RC bus klaidingi arba nebus RC užregistruotos ilgalaikės nuomos sutartys juridiniams asmenims, VMI prašys gyventojo antrą kartą sumokėti NTM už turtą, dėl kurio NTM moka juridinis asmuo.

Naujienos👇

📌Nustatomas NTM nebaigtai gyv. statybai, jei ji:

✔senesnė nei 10 metų.

✔ > 5 m. nėra atnaujinti nebaigtos statybos duomenys RC

📌 Suteikta teisė savivaldybei nustatyti TIK pagrindinio būsto neapmokestinamą dydį, kuris ≥450‘000 Eur.

✔Pagrindiniam gyvenamam būstui savivaldybė galės nustatyti ne tik sumą, kuri neapmokestinama, bet ir tarifus, kurie galės keistis 10 kartų: nuo 0,1% iki 1%.

🧐Dėl didelės neapmokestinamojo būsto vertės (450‘000 Eur asmeniui), didžioji dalis gyventojų pagrindinis būstas bus neapmokestinamas ir daug gyventojų nebemokės NTM 2026 m., nors 2025 m. reikėjo mokėti, nes turto vertė viršijo neapmokestinamą sumą, kuri buvo mažesnė ir buvo 150’000 Eur asmeniui.

📌Jei gyventojas šalia pagrindinio būsto dar turi sodo namelį, garažą, ar kt. poilsio paskirties patalpas, visam šio turto krepšeliui neapmokestinamas NT dydis vienodas - 50‘000 Eur, nepriklauso nuo savivaldybės ir tarifų jam keisti savivaldybė negalės:

1) 50'001 - 200'000 Eur - 0,2 % NTM;

2) 200'001-400'000 Eur - 0,4 % NTM;

3) 400'001-600'000 Eur - 0,6 % NTM;

4) 600'001-1‘000'000 Eur – 0,8 % NTM;

5) >1‘000‘000 Eur - 1 % NTM;

📌 Apleistam būstui – tarifą nustato savivaldybė 1 % - 5 %. Šis tarifas netaikomas gyventojo pagrindiniam būstui ir papildomam (sodo namelis, poilsio ir pan.) net kai tas turtas yra apleistas.

📌Juridinių asmenų ir kitam (pvz. komercinės paskirties) gyventojų NT nustatomas papildomas 0,2 % NTM tarifas, kuris keliaus į gynybos fondą. Gyventojų gyvenamosios paskirties būstui, papildomas 0,2 % tarifas netaikomas.

📌 Bendras gyventojo NT krepšelis, išdalinamas į dvi dalis: 1-oji dalis pagrindinis būstas, kuriai taikomas tarifas nuo 0,01 % iki 1 % ir neapmokestinama suma kas metai gali būti keičiama savivaldybės tarybos sprendimu, bet negali būti mažesnė nei 0,45 mln. Eur ir 2-oji dalis, kuriai atskirai skaičiuojamas krepšelis ir taikomas tarifas nuo 0,02 % iki 2 %, bet neapmokestinama dalis yra fiksuota -50'000 Eur.

🔥 Dėl šio pokyčio sumažės NTM visiems ar asmuo turi vieną ar kelis būstus, nes NT skaidomas į du krepšelius ir yra didinama neapmokestinama suma. Be to dabartiniame įstatyme viskas yra viename krepšelyje.

👉 Pirmo būsto NTM ir savivaldybės galios 👇

✔Savivaldybė pirmam gyventojo būstui galės nustatyti skirtingus TARIFUS tik pagal 7 kriterijus (kriterijų sąrašas baigtinis):

1) NT paskirtį;

2) NT naudojimą;

3) NT teisinį statusą;

4) NT mokestinės vertės dydį;

5) NT technines savybes, įskaitant energinį naudingumą;

6) NT savininko ekonominę, socialinę padėtį;

7) NT buvimo savivaldybės teritorijoje vietą ar pagal strateginio planavimo ir teritorijų planavimo dokumentuose nustatytus prioritetus.

✔ Savivaldybė pirmam gyventojo NT neapmokestiną vertę nustato tik pagal du kriterijus, taikydama abu ar vieną iš jų:

1) NT mokestinė vertė;

2) NT savininko ekonominę, socialinę padėtį.

👉 Toliau iš lieka visos NTM lengvatos pagal turto buvimo vietą ar naudojimą. Keletas iš jų:👇

1) LEZ įmonių NT esantis LEX zonoje

2) bankrutavusių įmonių NT;

3) tradicinių religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų NT,

4) kitų religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų NT naudojamas tik nekomercinei veiklai arba kulto apeigų reikmenų gamybai;

5) aplinkos apsaugai ir priešgaisrinei apsaugai naudojamas NT įtrauktas į LRV patvirtintą sąrašą;

6) NT kapinių teritorijoje;

7) asmenų su negalia asociacijų, įmonių ir įstaigų, kurių dalyviai yra tik asmenų su negalia asociacijos, NT;

juridinių asmenų, kurių daugiau kaip 50 % pajamų yra iš ŽŪ veiklos

9) NT, kuris iki žemės ūkio veiklos nutraukimo dienos buvo naudotas pajamoms iš ŽŪ veiklos gauti (uždirbti), 5 metus nuo ŽŪ veiklos nutraukimo dienos;

10) daugiabučių namų savininkų bendrijų, namų statybos bendrijų, garažų eksploatavimo ir sodininkų bendrijų NT, naudojamas tik nekomercinei veiklai;

11) labdaros ir paramos fondų NT naudojamas tik nekomercinei veiklai;

12) mokslo ir studijų institucijų NT;

13) švietimo įstaigų, nurodytų Švietimo įstatyme, NT;

14) socialines paslaugas teikiančių įstaigų, veikiančių pagal LR socialinių paslaugų įstatymą, NT;

15) profesinių sąjungų NT, naudojamas tik nekomercinei profesinių sąjungų įstatuose numatytai veiklai;

16) Asociacijų NT naudojamas tik nekomercinei veiklai;

17) Lietuvos banko NT;

18) Meno kūrėjų NT;

19) NT, naudojamas teikiant tik sveikatos priežiūros paslaugas.

 Šaltinis

​----

2025-06-19 VMI PAPILDĖ REIKALAVIMUS DĖL GPM PARAMOS PERVEDIMO PELNO NESIEKIANTIEMS ASMENIMS 3 PUNKTAIS​

1. Paramos gavėjas nepateikė mokestinių deklaracijų, kurių tikslinimo periodas pasibaigęs (> 3 m.)

2. Paramos gavėjo pradelsta skola VMI >15 Eur ir nėra atidėta.

3. Paramos gavėjui taikomos tarptautinės sankcijos

Jei asmuo papuola į bent kurį punktą, paramos negaus.

 Šaltinis

​----

SVS SCHEMOS PERKĖLIMAS​

1. Lietuva pažeidė PVM direktyvą patiems mažiausiems. Nustatė VISO lietuviško PVM atskaitos apribojimą PVM įstatymo 57 str.1 d. 1 p. c, pagal kurį nustatyta, kad nesuteikiama teisė į pirkimo PVM atskaitą tiems mokesčių mokėtojams, kurie:

yra užsiregistravę SVS schemoje Lietuvoje, bet

kitose valstybėse narėse tiekia prekes ar teikia paslaugas, taikydami tų valstybių PVM (pvz., naudodamiesi OSS sistema),

o Lietuvoje už šias prekes ar paslaugas sumoka pirkimo PVM arba apskaito lietuvišką pardavimo bei pirkimo PVM už tiekėją.

Tokiu būdu Lietuva nepagrįstai riboja pirkimo PVM atskaitą, nors prekių ar paslaugų įsigijimas gali būti tiesiogiai susijęs su apmokestinamąja veikla kitose ES valstybėse. Ir tokią reikšmingai padidintą mokestinę naštą pajus mažieji, nes būtent jiems buvo sukurta SVS schema, kurią Lietuva perkėlė su didžiau skriauda Lietuviškam verslui. Pvz., Vokietijos verslininkas turintis SVS Vokietijoje be jokių problemų gali susigrąžinti pirkimo PVM, kuris buvo dėl PVM apmokestinamųjų pardavimų.

2. Klaidingas PVM direktyvos aiškinimas dėl SVS registracijos pasekmių

• Finansų ministerija ir VMI gegužės mėnesį klaidingai aiškino SVS registracijos poveikį, neteikiant aiškios informacijos, kad:

asmuo, užsiregistravęs SVS Lietuvoje, automatiškai netenka teisės į bet kokią pirkimo PVM atskaitą Lietuvoje,

net ir tuo atveju, kai įsigytos prekės ar paslaugos tiesiogiai nesusijusios su tiekimu ar teikimu Lietuvoje, o yra naudojamos PVM apmokestinamiems pardavimams kitose valstybėse narėse pagal tų šalių PVM teisėkūrą.

Tai yra esminis informacijos trūkumas, pažeidžiantis teisės aiškumo ir teisinio tikrumo principus.

3. Netikslūs pažadai dėl administracinės naštos nepadidėjimo

• Finansų ministerija, aiškindama PVM direktyvos perkėlimą, klaidingai teigė, kad:

nepadidės administracinė našta subjektams, kurie neprekiauja ar neteikia paslaugų Lietuvoje ir dėl to jiems iki šiol nebuvo pareigos registruotis PVM mokėtojais.

Tačiau:

o pagal naujausius VMI paaiškinimus, užsienyje veikiantys subjektai Lietuvoje laikomi PVM mokėtojais ir todėl jiems atsiranda prievolė teikti I.SAF deklaraciją, kuri:

nėra nustatyta PVM direktyvoje,

yra viena iš duomenų prasme sudėtingiausių mokestinių ataskaitų, sukelianti reikšmingą papildomą administracinę naštą net tiems, kurie vykdo veiklą už Lietuvos ribų.

4. Biurokratinės naštos padidinimas – nuslėptas priimant įstatymą

• pristatant naują PVMĮ redakciją, Finansų ministerija suklaidino ir neatskleidė, kad PVM direktyvos perkėlimas į nacionalinę teisę sukels reikšmingą papildomą biurokratinę naštą, ypač dėl I.SAF teikimo pareigos, nors direktyva tokios I.SAF pareigos nenustato.

• Todėl įstatymas buvo priimtas:

neskaidriai,

neinformuojant verslo apie realų poveikį veiklai,

o papildoma našta kilo ne dėl ES teisės reikalavimų, bet dėl nacionalinių sprendimų (ISAF taikymo visiems PVM mokėtojams be išimčių tiems, kurie vykdo veiklą už LT ribų).

✍ LBAA išsiuntė raštą: Seimui, Finansų ministerijai, Ekonomikos ir inovacijų ministerijai, SVVT.

 Šaltinis

​----

REGISTRŲ CENTRO NAUJA SVETAINĖ. PASTEBĖJIMAI:​

1. Naujoje Registrų centro (RC) svetainėje nėra galimybės registruoti jau sudarytos nekilnojamojo turto (NT) nuomos sutarties. Siūloma tik viena funkcija „Sudaryti naują sutartį“, kurios įsigijimas apima dvi privalomas paslaugas:

• NT nuomos sutarties sudarymo ir registravimo, nors sutartis jau yra sudaryta

• NT registro išrašo įsigijimo. Vartotojas verčiamas pakartotinai pirkti NT išrašą, net jeigu jį jau įsigijo prieš kelias dienas sudarydamas tikrą NT nuomos sutartį arba šalys nenori pirkti šio išrašo. Yra tik vienas tikslas: užregistruoti jau sudarytą susitarimą.

2. Kodėl svarbu registruoti NT nuomos sutartį RC, kai fizinis asmuo išnuomoja NT juridiniam asmeniui?

VMI skaičiuoja NT mokestį du kartus pagal RC duomenis: vieną kartą fiziniam asmeniui ir antrą kartą juridinis asmuo uždeklaruoja VMI NTM. VMI netaiko jokios procedūros, kuri nedubliuotų NTM skaičiavimo, nors NTMĮ nustato tik vieną NT mokesčio skaičiavimą už tą patį NT. VMI atvirkščiai rašo raginimus gyventojams antrą kartą sumokėti NTM už turtą, už kurį NTM sumokėjo juridinis asmuo.

• Nėra galimybės patogiai pateikti pranešimo apie klaidas ar pasiūlymus. RC reikalauja perteklinių duomenų (pvz., IP adreso), kurie nėra būtini klaidos registravimui.

• Atsijungus nuo svetainės ir vėl prisijungus iš to paties įrenginio, nebereikia suvesti prisijungimo duomenų. Tai kelia grėsmę duomenų saugumui, ypač naudojantis svetima ar vieša darbo vieta.

 https://www.registrucentras.lt/

​----

NUO 2026-01-01 PAKEISTAS PVMĮ. SVARBIAUSI POKYČIAI:​

1️⃣ Mažesnis PVM knygoms – PVM tarifas spausdintoms ir elektroninėms knygoms bei neperiodiniams informaciniams leidiniams sumažintas nuo 9 % iki 5 % (išskyrus kalendorius ir užrašų knygeles).

2️⃣ Padidintas nuo 9%: iki 12 % PVM tarifas

o apgyvendinimo paslaugoms;

o keleivių ir jų bagažo vežimo reguliariais maršrutais paslaugoms;

o meno ir kultūros renginių bei įstaigų lankymui (kai netaikomos 23 str. nuostatos).

3️⃣ Atšauktos lengvatos šildymui ir malkoms – nebetaikomas lengvatinis 9 % tarifas centralizuotam šildymui, karštam vandeniui ir malkoms.

 Šaltinis

 LBAA PVM mokymai:

✅ 10.10 PVM I dalis

✅ 10.13 PVM II dalis

✅ 10.16 PVM. Mokesčių administravimas ir mokestiniai ginčai

​----

2025-06-27 PRIIMTAS PVMĮ PAKEITIMAS​

Pagal kurį nuo 2026-01-01 nustatyta, kad pastato (statinio) esminis pagerinimas yra toks statinio kapitalinis remontas ar statinio rekonstravimas, kaip jis apibrėžtas LR statybos įstatyme.

Tai svarbu dėl PVM atskaitos. Šiuo metu pats mokesčių mokėtojas gali nustatyti ar atliktas remontas yra esminis pagerinimas dėl ko būna nesutarimų su VMI tikrinimo metu.

 Daugiau apie pakeitimus